I GP berättar man om stora planer för konferens Göteborg och menar att staden om 10 år kommer att ha utvecklats till Skandinaviens bästa mötesplats. Men vad är det egentligen som behövs för att en företagskonferens ska bli lyckad?
År 2001, för mer än tio år sedan, såg Göteborgs framtid som konferensstad inte ljus ut, under det pågående G8-mötet i staden blev det nämligen extrema kravaller med stenkastning, kränkningar och övervåld. Och år 2011, exakt tio år senare, skriver SvD att ärren fortfarande finns kvar i staden – men det är dags att glömma och gå vidare. Nu blickar staden istället ytterligare 10 år framåt i tiden och bygger för fullt för att rusta stadskärnan till att bli Skandinaviens nya internationella mötesplats. Men det gäller att inte satsa alltför mycket, för även de finaste platserna behöver besökare för att gå runt ekonomiskt. Till exempel skriver Sydsvenskan att konferensanläggningen Turning Torso i Malmö, som hyrs ut av hyresgästföreningen HSB, inte säljer. För även om anläggningen faktiskt har stadens vackraste utsikt, då lokalerna är på de två våningarna högst upp i huset, så verkar konferensanläggningen inte locka tillräckligt med besökare i veckorna – en ohållbar situation med andra ord.
Men vad behövs på ett lyckat konferenscenter?
I teorin behövs egentligen inget specifik för att en konferens ska bli lyckad om man räknar bort konferensens innehåll – men i verkligheten är det en rad olika faktorer som måste stämma in. Till exempel är en viktig aspekt i en konferensanläggning att det finns plats för konferensbesökarna att övernatta, för när även hotell konkurrerar med sina konferenslösningar kan det vara svårt att argumentera om varför ett företag ska boka både hotell och separata konferenslokaler. En annan aspekt som spelar in är mat. En konferensanläggning som erbjuder en A la carte meny eller buffé är alltid mer välbesökt än de som inte erbjuder kost och logistik. Ett undantag är förstås om konferens anläggningen har ett cateringavtal eller liknande att erbjuda sina gäster – då behövs ingen restaurang så länge besökarna får frukost, lunch och middag samt en kopp kaffe däremellan. Men det viktigaste som en konferensanläggning måste ha är något unikt, något som ger just den anläggningen en nisch i konkurrensen. Det kan till exempel handla om att de arrangerar vinprovningar, har en stjärnkock eller kanske har en otroligt duktig värd eller värdinna som finns vid konferensdeltagarnas sida under hela konferensen. Så om Göteborg vill komma att bli Skandinaviens största mötesplats så räcker det inte bara med att bygga upp massa nya anläggningar utan de måste tänka till ordentligt.
Ingredienser för en lyckad konferens
- Mat – alla behöver äta och om en konferens drar ut på tiden är en kopp kaffe och en macka det minsta man kan begära
- Sovplats – ingen vill göra flera olika bokningar för en enda konferens, så en bra konferensanläggning bör kunna erbjuda sina gäster sovplats i lokalerna eller ha ett stående avtal med närliggande hotell som gästen inte behöver krångla med utan som anläggningen ordnar med
- Roliga aktiviteter – visst kan man vara seriös en hel dag, men om det finns något utanför konferensverksamhet på anläggningen är detta definitivt ett plus. Det kan till och med vara något så enkelt som en liten bar där deltagarna kan samlas framåt kvällning
- Det lilla extra – alla som kan erbjuda det där lilla extra braiga som ingen annan kan brukar kunna ta sig långt, så se efter vad som gör konferensanläggningen speciell och nischa efter just det.